søndag, mars 12, 2006

Lånekassen - Lån og stipend kun til flyturen



Lånekassen dekker ikke utgifter til bo – og leve utgifter ved et utenlandsopphold. Heller ikke dekker de utgifter til pass, vaksiner eller annet som måtte komme i tillegg til en event. Reise til utlandet. De dekker kun utgifter til selve flyreisen. 70 prosent i stipend og 30 prosent i lån.
Sørg derfor for at alle utgifter så tidlig som mulig blir dekket, slik at det kun måtte være bo – og levekostnader som er de reelle utgifter for turen.

Jeg har dessverre oppdaget at Lånekassen ikke gir lån til disse utgifter altfor sent. Da jeg begynte planleggingen av turen, skrev jeg et brev til lånekassen allerede i desember 2205 for å høre om de gav lån/stipend til andre deler av turen enn selve reisen. De svarte min henvendelse med at de dekket turen. Dette tok jeg for at de også gav lån/stipend til de andre utgifter som bo – og leveutgifter og annet som måtte komme. Dette gjorde de ikke.

NB! Det er også viktig å vite at når en student reiser til utlandet for en periode på en – 1 – måned eller mer, utbetaler Statens lånekasse for Utdanning hele lånebeløpet for vår vår/høst semesteret. Dvs. at søker du om stipend/lån til en studietur/forskningstur vil du motta hele semesteret i en engangsutbetaling. Sørg derfor alltid for at Lånekassen ikke utbetaler dette, om det kun er en liten tur du skal på.

se forøvrig denne linken: http://www.lanekassen.no/templates/Page____5645.aspx

Free Tell A Friend from Bravenet.com Free Tell A Friend from Bravenet.com
google1bdb3965e3d9089a.html