onsdag, februar 08, 2006

Hva trenger jeg for å reise til Madagaskar

Forberedelser

Til en tur som en Madagaskar tur kreves det ekstra forberedelser. Da jeg fikk gjennomslag av Professor Torstein Jørgensen til å implementere feltundersøkelse på Madagaskar inn i min masteroppgave begynte jeg straks med å kartlegge alle saksvarende elementer i forhold til en slik tur.

Pass
Det første som måtte skaffes var et pass. Dette fikk jeg hos Rogaland Politidistrikt. De nye pass som utstedes f.o.m. august 2005, er elektroniske pass pga nye lovbestemmelser fra USA. Omleggelsen fra gamle pass til de elektroniske pass har medført at passet har steget fra NOK Kr. 500,- til Kr. 970,- I kjelleren på politihuset i Stavanger står det en fotoboks. Denne tar kun mynter, men om du ikke har så er ikke det farlig. For det fantes også en maskin som veksler sedler til mynter på samme sted.
Behandlingstiden av utstedelse av nye pass er forholdsvis kort. Kun 4 dager tokk det fra jeg bestilte til jeg mottok det i posten.

Visum
Det er Madagaskars konsulat i Drammen som utstetter Visumet. Dette gjøres på en enkel og grei måte. Først logger en seg inn på hjemmesiden http://home.online.no/~malagasy/main.html
Finner fram til visumsøknaden og printer denne ut i 2 eksemplarer. Fyller ut skjemaet, vedlegger 2 bilder av nyere dato, samt passet og sender det til konsulatet. Den Gassiske generalkonsul i Norge er Finn Andresen, som også er en ”gammel” misjonær fra NMS.
Visumet koster NOK Kr. 400,- som en innbetaler på kontonr. 2200 52 96300. Behandlingstiden kan variere noe, men en forventer ca. 7 arbeidsdager.

Vaksine
Alle som reiser til Madagaskar eller Afrika generelt gjør lurt i ta sine forbehold om sykdom og andre akutte mage – og tarmsykdommer. Bakteriefloraen i Afrika er generelt mye større en i Norge og vil kunne skape en del kjedelige omstendigheter dersom ikke vaksiner og andre preventive forberedelser er tatt.

I Stavanger er det Internasjonalt vaksinasjonskontor, som ligger i 2 andre etg. Over legevakten, som er den beste instans på dette område.
Stavanger kommune Internasjonalt vaksinasjonskontor
Adr. Armauer Hansens vei 30, 4011 Stavanger
Tlf: 51510270/51510273

Det er lurt å ringe en stund på forhånd og bestille time, da en ofte å må ha en ekstra sprøyte før avreise. For og dra til Madagaskar trenger en følgende vaksiner: 1) Hepatitt A(B) 2) KOM02 (vaksinasjon for difteri, stivkrampe, meslinger, kusma, røde hunder og poliomyelitt) 3) drikkevaksine KOL01 (mot kolera). I tillegg får en resept på Malaria. Det kommer helt an på hvor lenge en skal oppholde seg i vertslandet, men normalt sett er det 2 malaria tabletter som blir gitt. 1) dalige tabletter eller 2) ukentlige tabletter. De daglige tabletter er dyre, men har nesten ingen bivirkninger. De ukentlige tabletter er billigere men kan ha bivirkninger som depresjon, søvnproblemer(mareritt) og hallusinasjoner. 10 % av de som tar den ukentlige malaria tablettene får en eller flere av nevnte bivirkninger. Resten har det veldig fint. Jeg har dermed valgt å benytte meg av de ukentlige tabletter og håper dette går bra. Dersom dere ser jeg snakker med personer som ikke er der, må dere fortelle meg det, da jeg har hildringer.
Vaksinasjonen koster NOK Kr. 1.640,- inklusive resepten på malaria. I tillegg i prisen kommer malaria tabletten du må hente ut på utlevert resept. Ca. 400 for uke tablettene.

Det er i tillegg mulig å kjøpe tabletter som får kroppen til å utsondere en lukt som myggen ikke liker. Denne fåes på resept hos vaksinasjonskontoret. Denne er til og anbefale.
Idoform er også å anbefale. Kjøp en boks med 100 stk. begynn på disse ca. 1 uke før avreise. Og bruk dem når akutt magebesvær oppstår.

Nyttige ting å ha med.

Pass med visum og vaksinasjonskort.
Flybillett
Sykeforsikring
Solkrem
Myggnetting (viktig)
Lakenpose.

Lånekassen

Til denne turen søkte jeg Statens Lånekasse for utdanning støtte til stipend og lån. Etter å ha fått et anbefalingsbrev av Professor T. Jørgensen og bekreftelse fra Studieinspektør E. Engebretsen at jeg er heltidsstudent ved MHS, sendte jeg søknaden til Lånekassen. Det var 2 uker saksbehandlingstid og svaret var positivt. Standard stipend for slike reiser er NOK Kr. 7000,- Dernest kan en få et lånebeløp. Dette varierer fra søker til søker.

Personlige refleksjoner

Siden begynnelsen av januar d.å. har jeg ordnet praktiske ting på denne listen. Det har vært kjekt, men krever en del forberedelser. Det tok meg ca. 1 mnd fra jeg begynte til vaksinasjon, pass og visum var ordnet. Flybillett ble bestilt hos ViaTravel hos Britt, en meget hyggelig dame. Turen ble ordnet enkelt og greit. Tur/retur NOK 10.990,- + 84 euro for overnatting i Paris.

Jeg må innrømme at det har vært mange flere ting å ordne en jeg i utgangspunktet hadde forestilt meg. Jeg må innrømme at jeg trodde det var nok å fortelle vår kjære eminente studieveileder hva jeg ønsket og så ville han ordne det. Men etter en hyggelig latterrunde forstod jeg fort at her var det bare å brette opp ermene og ta i et tak selv. Vær derfor nøye med forberdelsen og planlegg i god tid i forveien. Ikke ta noe forgitt og ha ett godt humør og pågangsmot. Legg alle hindringer i Herrens hender og det vil gå godt!!

Free Tell A Friend from Bravenet.com Free Tell A Friend from Bravenet.com
google1bdb3965e3d9089a.html